Sidor

lördag 12 maj 2012

Badsällskap?

Ska man våga bada i Egeiska havet i sommar? Jag ska nog ta en funderare på saken...

För jag vill helst inte göra sällskap med den här firren! Den fiskades i norra Egeiska havet i torsdags och finns just nu hos en av fiskhandlarna i Naousa. Det är en haj och den är två och en halv meter lång och väger 150 kg. Lite läskigt att tänka sej att det simmar omkring såna där i samma hav som man badar...hualigen.

Men kanske det är en delikatess att äta, vad vet jag. Nu ska den styckas och erbjudas till försäljning i alla fall. Fast jag köpte strömming istället, jag är lite feg och tyckte det kändes lite säkrare.

Annars är det blomsterprakt på torgmarknaden nu. Det är dags att plantera blommor på balkongen. Men i år har allting halkat efter, våren kom sent och jag har knappt fått till en enda blomkruka än. Men snart ska det nog blomma hos mej också.

Och ikväll är det dags. Min kör har konsert på stora teatern i Naousa, tillsammans med två andra körer från Aten och Patras. Är nog bäst att börja sjunga upp sej redan nu.




6 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Waow, vilken firre! Nej, den skulle jag inte vilja träffa på...

Grekland nu sa...

Freedomtravel- Ja visst är den lite läskig och nu har jag fått reda på att det finns över 40 hajarter i Medelhavet! Tur att de verkar hålla sej borta från badstränderna i alla fall.

Musikanta sa...

När jag någon gång badar i Medelhavet vågar jag inte simma ut mer än 10 m så det är nog ingen risk att jag stöter ihop med en sådan otrevlig fisk.
Lycka till med konserten - skulle gärna varit med och lyssnat!
Kram från Ingrid

Eva in Athens, Greece sa...

Wow, och vilken fin färg på ögonen! Hoppas körsången gick bra!
☼☼☼

Eva i Tyresö sa...

Strömming finns inte där säger min make. Det måste vara småsill.....

Grekland nu sa...

Musikanta - Jag gör ungefär likadant, jag håller mej nära stranden, så jag kanske slipper träffa på nån haj. Skulle varit roligt att ha dej i publiken!
Eva - Håller med dej, jag tyckte också ögonen var fina!
Eva - Nähä, kanske det inte heter strömming då, även om det är samma familj. Sardin kanske är ett bättre namn eller småsill. Men det smakar som strömming tycker jag...