Sidor

onsdag 23 maj 2012

I stum beundran

Idag är det visst någon som lyft bort den där otäcka yllefilten och släppt igenom solen och en lagom blå himmel igen. Skönt, det tackar vi för.


Men allting har ju två sidor, för med sånt väder som vi hade igår följde än en gång en fantastisk regnbåge. Eller två.

Vi var ute och promenerade och blev stående i stum beundran. För nu fick vi se var regnbågen har sin början! Nämligen här nere på slätten utanför Naousa...

Annars läste jag i tidningen idag att Ierapetra, där dottern bor, ligger på andra plats i hela Europa när det gäller kvalitet på sina stränder. Detta enligt QualityCost Award Winner 2012. När jag var i Ierapetra i mars såg stranden ut så här... Ser kanske inte så märkvärdig ut, men man ska betänka att även ön Chrysi med sina vita orörda stränder hör till Ierapetra. Där har jag tyvärr inte varit (än).

Även Alonissos och Samothrake hör till Europas tio bästa stränder enligt denna lista. Öland och Karlskrona finns med på listan över de 100 bästa.

Jaha, och Grekland gick vidare till final! I Eurovision alltså. Det hade jag inte tippat. Men när jag hörde övriga bidrag så tyckte jag nog att det var helt rättvist, för hualigen så många dåliga bidrag det finns. Och ändå sitter jag där och kollar varje gång, jaja...

4 kommentarer:

Musikanta sa...

Måste kolla på reprisen på semifinalen - jag kan ju inte hänga med i diskussionen annars...

Underbar regnbåge - svårt att fota sådana eftersom de försvinner så fort. Kul att Öland är med på listan på fina stränder - Böda Sand är ju helt unik tycker jag förstås som är ölandsfrälst.
Kram från Ingrid

Anonym sa...

GLAD PINGST önskar Vi från Nässjö!Hägg o syren i full blom.26 grader varmt,runnerydssjön lätt böljande.Har även kommit i kontakt med en bloggskrivande kvinna från mikrokambos,så kul att följa Era bloggar.Råkade hitta gamla kort från Kilkis,fick se ett fotbollslag fotograferat där min gubbe var spelare i 19 års ålder,där var han verkligen smal...ha ha!Ha det så gott!

Grekland nu sa...

Musikanta - Jam det är nog bäst du kollar reprisen så du hänger med...och ikväll är det ju dags för Sverige. Ang regnbågen är det ovanligt att se hur den liksom börjar på en plats i närheten! Fascinerande var det.
Anonym - Åh, det låter vackert! Det är synd att jag är så sällan i Sverige på våren! Kul att du hittat en bloggare från er by, är hon grekinna? Och att se sin man som 19-åring förstår jag var roligt...:)

Anonym sa...

Hej igen!Nä hon är inte grekinna hon är svenska gift med en grek som kom till Sverige på 60 talet.Bloggen heter Mikrokambos en liten by i grekland.