Sidor

söndag 27 maj 2012

Proffset Ronja i mörker och snö

Har inte hunnit gå ut än för att ta emot folkets jubel (det regnar ju så förjordat ända sen igår), men jag tror nog att jag kommer att få en hel del gratulationer... För Sveriges insats i Eurovision, förstås! Här i Naousa är jag Sveriges representant, helt klart. Allt Sverige säger och gör får jag stå för.

Och idag tycker jag nog att jag kan gå med högburet huvud. För visst, vår egen Ronja Rövardotter som sjöng fint i urskogens mörker och snö och la hela Europa för sina fötter. Även om jag inte själv tycker om sången sådär supermycket så var den helt klart en värdig vinnare igår. Det är en fin melodi, scenframträdandet är häftigt - men jag kan inte urskilja ett enda ord hon sjunger! Knappt ens ordet euphoria. Men det är väl en bagatell kanske.

Men jag gjorde som alltid min fosterländska plikt och skickade iväg en röst på Loreen, för jag hör ju till dem som får ju rösta på mitt eget land.

Grekiska massmedia har knappt hunnit komma med några kommentarer än (klockan var ju halv två när tävlingen avslutades), men en kommentator i NET:s morgonprogram sa om Loreen att "här såg man ett proffs framträda, till skillnad från de övriga som framstod som halvproffs och amatörer".

Den här (smått rasistiska) rubriken läste jag på nätet (på grekiska alltså): "Vem är Sveriges ´kines´?" I texten förklaras sen "vem den svenska sångerskan Loreen, som liknar en vacker asiatiska, är". En annan rubrik ställer frågan: "Vem är den mörka skönheten från Sverige?". Och tidningen Aggelioforos från Thessaloniki skriver om "Sveriges exotiska bidrag och Loreens själfulla tolkning". I det stora hela tror jag att alla är överens om att rätt låt vann, men att Grekland och Cypern borde ha kommit några snäpp högre upp än 17e och 16e plats.  Läs vad Svd och DN skriver om det hela.

Nu ska jag ge mej ut i regnet och inhandla några kilo söndagstidningar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan helt hålla med om att framträdandet var proffsigt och en effektfull show, men melodin är ju de facto ytterst minimerad och absolut inte sångbar. Hennes röst är däremot helt otrolig. Tur att vinsten gick till ett land som har råd med det! Grekland och Cypern hör väl inte till rätt region, numera är det öststaterna som samlar poäng åt varandra. Här har
har vi en fantastiskt vacker pingstdag, nu borde man magasinera försommarintrycken så att man kan leva länge på dem.
h. Inga-Britt

Grekland nu sa...

Inga-Britt - Precis, det hade inte varit läge för Grekland att vinna om man säger så! Härligt att ni haft en bra pingsthelg, kan tyvärr inte säga detsamma. Regn, regn, regn.

Musikanta sa...

Jag tyckte heller inte att låten var något att hurra för, men hon har en fantastisk röst och ett suveränt framförande, det var väl därför hon vann, antar jag. Jag tyckte bäst om Serbiens låt som sådan.

Vi har också haft en helt fantastisk pingstdag med strålande sol och en helt molnfri himmel.
Kramar!

Eva i Tyresö sa...

Så bra du skriver om Ronja Rövardotter!!!Jag håller verkligen med dig.
Så konstigt det måste vara att stå för allt svenskt!!!
Kram från Eva i Tyresö