Sidor

söndag 20 maj 2012

Vinprovning och kubb

Den här helgen har varit en enda lång fest. Trots det kunde jag inte låta bli att tänka på Titanic. För ibland jämförs ju Grekland med en båt utan kapten som är på väg att sjunka. Och medan det sker så dansar vi och roar oss så mycket vi orkar...

Nåja, riktigt så illa är det väl inte får vi hoppas (att vi sjunker till botten menar jag). Men att det har varit ovanligt mycket sång, dans och god mat och dryck både igår och idag, det stämmer. Bröllopsfesten igår kväll var jättetrevlig och bestod av mat och dans, dans och åter dans. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: ibland undrar jag hur grekerna är funtade som ORKAR hålla igång sent på nätterna, oavsett ålder! Vid halv ett kunde man först se en otroligt duktig femåring leda dansen, och strax därefter var det brudgummens morfar, snart 90, som tog över...(Inga bilder, bestämde mej för att dansa istället för att ta bilder)


Idag blev det först sovmorron och sen var det dags för en picknick på vingården Dalamaras utanför Naousa, anordnad av svenska föreningen. Vi var ett 15-tal personer som kom med våra kylväskor från olika håll. Först fick vi en guidning av Kostis, sjätte generationen vinodlare i familjen (har skrivit om honom förut eftersom han anses vara en av de mest lovande unga vinodlarna i Grekland). Självklart fick vi provsmaka också.

Och vi spelade kubb, ett spel som jag aldrig spelat nån gång. Men utan större framgång för min del, jag lyckades inte få omkull en enda träbit.

Det finns gott om husdjur på vingården och de trivs tillsammans.


Och sen grillade vi och åt vår medhavda mat.

Till sist kom gitarren fram också och vi sjöng och berättade roliga historier. Sammantaget en mycket trevlig dag. Och helg. Men nu ska jag slänga mej i soffan och lösa korsord.


5 kommentarer:

Inget nytt under solen sa...

Vilken helg ni har haft! Så roligt!
Kram!

Eva i Tyresö sa...

Fin helg men krävande ändå.
Du skriver så bra . Alltid får jag veta lite nytt om Grekland, om stjärnorna, om Kreta och dina barn.
Tack för det.

Grekland nu sa...

Birgitta - Ja, den var intensiv - och rolig! Men idag är jag visst lite trött...
Eva - Jo, det tar på krafterna att roa sej för mycket:) Tack för dina snälla ord!

Anonym sa...

Vad trevligt ni har haft det!
Nyfiken som jag är kan jag inte låta bli att undra om din man syns på någon av bilderna?
Och jag tror det är fler än Grekland som saknar kapten, hur många av ledarna tror du är mogna för sin uppgift??
h. Inga-Britt

Grekland nu sa...

Inga-Britt - Haha, nyfiken i en strut...Jo, han syns på den översta bilden i en tröja med svenska flaggan på :) Och visst, säkert är det inte bara Grekland som har omogna ledare, men här kan man väl säga att det inte finns någon ledning alls!