Sidor

måndag 4 juni 2012

Årets första dopp

Jodå, nu har jag badat. Premiärdoppet är avklarat! Och det var...ok då, lite småkyligt i början, men sen ljuvligt sköönt...

Den som är trogen följare av den här bloggen vet att vi på annandag pingst brukar åka upp till toppen på berget för att vara med på en mässa i det lilla kapellet. Och då åker vi med skidliften upp. Men i år var liften ur funktion, så då fick det vara. Vi styrde kosan mot böljan den blå istället.

Först stannade vi till i Makrygialos, det är vår allra närmaste strand (ca en timmes körning). Såg helt ok ut. Tills maken gick i vattnet. För då tyckte han det såg smutsigt och oljigt ut...

Så då packade vi ihop pinalerna igen och åkte ytterligare nån mil söderut, till Korinos. Här är stranden kilometerlång med vit sand. Och inte var det nån trängsel precis vid halv 11 på förmiddan.

Som alltid kom försäljarna och lockade med brickor fulla av sockerstinna godsaker. Men man undrar varför han går åt det hållet?? Inte många kunder där precis...

När han vände på steken och kom förbi oss igen slog maken till och köpte en sån här kaloribomb. Jag höll stången och tog bara en endaste liten tugga, resten fick maken mer än gärna äta upp.

Snön låg faktiskt fortfarande vit på Olympens topp. För det är gudarnas berg som skymtar uppe bland molnen, det syns om man tittar noga. (bilderna går att klicka större).

Efter simturen kom termosen med kaffe fram och det var helt ok, om man säger så, att sitta under parasollet och fika. Sen åkte vi hem igen, nöjda och belåtna och lätt rosenröda i skinnet. För solen är STARK så här års. Och månen likaså. Idag är det fullmåne, igår såg den ut så här när vi var ute och promenerade.

4 kommentarer:

M sa...

Jag har inte badat än, men massor av andra glada har kommit igång. Jag har några grannfruar, systrar och svägerskor och kusiner allihop, och de går tillsammans ner till vår strand trehundra meter härifrån, ivrigt pratande (hela tiden). På en sommar hinner de med minst hundra bad, de räknar dem alltså. De brukar sitta och sprattla i vattnet några meter ut, alla med stora solhattar.

Numera har de vanliga baddräkter, men generationen innan badade i sina underklänningar som fungerade som flytbojar ungefär.

Linda/Candygirl sa...

Vad coolt med gudaberget i bakgrunden. Läckert.

Åh jag längtar till Grekland. Snart, snart semester...

Grekland nu sa...

M - Haha, jag kan se dina glada grannfruar gå i samlad tropp ner till vattnet och sen stå i vattnet och prata...Och visst räknar man hur många bad man "gör" under sommaren, det gjorde min svärmor också!
Linda - Jag tycker också det är lite cool att ha Zeus och co i bakgrunden. Och det är alltid lite molnigt och ostadigt över toppen...Hoppas du får en skön semester!

Tant Matilda sa...

Där hann jag före! Sverige hade ett gudabenådat väder i pingsthelgen(26:e-27:e maj)så det var många som badade,även jag.Brr så skönt det var.Jag avundas ändå dej som simmar omkring i grekiska vatten.Det slår det mesta.