Sidor

måndag 18 juni 2012

Spännande, kusligt och läskigt

Så är då söndagens röster räknade. Efter en spännande och jämn inledning så blev det till sist Nea Demokratia som fick majoritet, med 29,7 procent mot 26,9 för vänsteralliansen Syriza. Båda dessa partier ökade stort sen valet i maj.

Man kan säga att Nea Demokratia är det mest "Europavänliga" partiet och därför har väl Europas banker och regeringar nu dragit en lättnadens suck. Men räknar man ihop procenten för alla de partier som är EMOT räddningsavtalet med IMF och EU (Syriza och ytterligare fyra partier) så är de faktiskt i majoritet (54%). Så  inte blir det särskilt lätt för Samaras att bilda regering.

Sen kan man ju bli gråhårig på det knäppa grekiska valsystemet när det gäller antalet representanter i parlamentet. Nea Demokratia får 129 platser medan Syriza bara får 71! Detta på grund av att det parti som är störst får en "bonus" på 50 platser. Tala om orättvis representation.

Valresultatet är inte särskilt förvånande, ungefär så här trodde man nog att det skulle bli. Men det som jag är upprörd och mycket förvånad över är att det nynazistiska Chrysi Avgi även denna gång fick 6,9% , dvs nästan lika många röster som i förra valet. Och detta trots att en av partiers ledande personer i direktsändning gav sej på en annan politiker med knytnävarna! Jag trodde i min småländska enfald att detta skulle göra att partiet förlorade röster... Kusligt.

Lite läskigt var det också igår kväll strax efter 22 då datorn och hela huset började skaka i en jordbävning. Den var på 4,4 (eller 4,6, uppgifterna går isär) och hade sitt centrum på andra sidan om vårt berg, i närheten av Ptolemaida.




4 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Du befinner dig verkligen i händelsernas centrum. Mycket spänning på alla fronter

ha en bra dag!

Karin

Ingrid sa...

Nu blir det väl svårt att bilda en regering som håller några år så det blir lite lugnare i landet. För de grekiska politikerna är ju inte vana vid att regera tillsammans med andra partier. Huvudsaken det inte blir en massa demonstrationer i framtiden för det är man så trött på.
Jodå, soffan gungade även hos mig. Det var lite kusligt. Florina ligger ju inte så långt ifrån Ptolemaida. Så det darrade inte bara i regeringen igår utan även under jorden. Nu önskar jag en lugn sommar så vi kan njuta av den.

Anonym sa...

Är ju lätt att vara efterklok, men varför i himlens namn var alla så ivriga att gå med i EMU 2002?? Själv var jag motståndare enbart för att jag såg vilka kostnader omställningen medförde för alla företag osv. För att inte tala om att priserna genast rakade i höjden när valutan skulle räknas om. Det drabbade visst dom flesta länderna tror jag. Man undrar i vilken värld beslutsfattarna lever.
h. Inga-Britt

Grekland nu sa...

Karin - Precis - och ibland är det nästan onödigt spännande kan man tycka...Långtråkigt är det i alla fall inte!
Ingrid - Kanske kan de bilda en regering, men som du säger, man hoppas ju att den kan hålla ett tag också. Nu behöver vi inga mer val på ett tag! Och en sommar utan skakningar önskar jag dej också!
Inga-Britt - Ja, efterklok kan man ju vara, men kanske var det svårt att veta hur det skulle bli. Jag kan inte påstå att jag själv kunde bedöma om det var bra eller dåligt. Men nu ser man ju baksidan...