Sidor

fredag 28 december 2012

En koll på snöläget

Dagarna är fyllda av umgänge med barn, vänner och släktingar. Sitter ytterst lite vid datorn, där kan jag sitta sen när alla åkt. Men idag blir det en uppdatering från vår tur upp till skidanläggningen 3-5 Pigadia. Dit åkte vi idag för en promenad och för att kolla snöläget.
Det går att åka skidor i ett par av backarna, tack vare att snökanonerna fyllt på den snö som föll för ett par veckor sen.
Men nybörjarbacken såg ut så här, nästan helt snöfri. Så någon vidare rusch var det tyvärr inte däruppe.

Vi tog en promenad i Koutsoufliani och därifrån ser skidbackarna i 3-5 Pigadia ut så här.
Åt ett annat håll ser man berget Kaimaksalan (eller Vorras). Det är Greklands tredje högsta berg och har toppar på drygt 2.400 metet, där verkar det finnas ganska gott om snö.

Efter promenixen tog vi en kopp kaffe på hotell Akrorio. Mysig cafeteria där man kunde vila benen i sköna fåtöljer.
Och på vägen ner såg vi den här vyn - tre olika bergskedjor som döljer sej i molnen. Längst fram Vermion, sen Pieria och allra längst bort syns en av Olympens toppar. Häftigt!

Nu ska vi gå på bio, mer om det en annan gång.

3 kommentarer:

Monica P sa...

Tror jag föredrar våra regnskurar...snö lockar inte ett dugg numera. Men vackert landskap, verkligen.
Ser ni många icke-grekiska turister? Grekland har ju så intressanta platser utöver öarna, men inte många har haft möjlighet att utforska dem.
Vi har varit till Chalkidiki, Limnos, Samothraki, Alexandroupolis, Thessaloniki och Aridea många år sen.

Musikanta sa...

Så vackert! Jag kan tyvärr inte åka skidor längre eftersom jag har svårt att ta mig upp när/om jag faller...
Men promenera är skönt också!
Kram från Ingrid som önskar dig och de dina en god fortsättning på julen.

Grekland nu sa...

Monica - Tja, regn eller snö? Jag gillar egentligen inte heller snö längre, men så här på håll är det fint! IDag regnar det för övrigt... Icke-grekiska turister har vi bara enstaka, det kommer sällan några gruppresor åt vårt håll. Men här finns mycket att se så någon resebyrå borde kanske nappa på idén om en resa till det "okända" Grekland, med vingårdar, kloster, berg osv.
Musikanta - Jag åker inte heller skidor längre, men titta på andra som åker går bra! Promenader är alldeles utmärkt, det var rent på vägarna förutom några isfläckar här och där. God fortsättning själv!!