Sidor

onsdag 12 december 2012

Man kan aldrig återvända


Kallt, soligt, vitt. En riktigt fin vinterdag har vi idag. Och maken, ja ni vet ju vad han gör på morgnarna...jodå, han var upp på terrassen idag också och höll på att frysa fingrarna av sej när han skulle ta bilder. Men det är ju inte varje dag man kan se solen gå upp över ett snötäckt Naousa, så då får man ju stå ut. Själv tände jag ljus och adventsstjärnor och njöt av kaffet inne i värmen.
Annars har jag just läst ut en fin liten bok, "Tusen olevda liv finns inom mig" av Tomas Sjödin. Läsvärd, klok och lite finurlig. Där citeras bland annat flera texter av författaren Birger Norman och jag fastnade för det här, från Normans bok Ön:

"Man kan aldrig återvända. Man kan resa tillbaka, men man kan aldrig återvända. (...) Det vi kallar hembygden eller barndomsmiljön är bara till en mindre del mark och skog och sjö eller älv och hus och arbetsplatser. Det väsentliga är sammanhanget, det mänskliga sammanhanget. Och det förändras ständigt och mycket fort. Ska man inte märka det, ska man själv vara kvar i det föränderliga. Växa med. Har man en gång flyttat, förblir man en främmande. Det finns ingen väg tillbaka. Men man bär alltsammans med sig. Som det var. Och det är bara så det finns."

Som utflyttad, först från barndomsstaden och sen från fosterlandet, kände jag lite extra för den här texten. Särskilt nu när så många flyttar tillbaka från Grekland till Sverige igen efter många år här. En sån här flytt "hem" är inte alltid så lätt. Jag tror det är bra om man inser att man inte kan återvända till hur det var förr. Man kan resa tillbaka, men man måste starta om på nytt och inte bli besviken om allt inte är som förr. Men det kan bli bra det också!

På tal om utflyttade svenskar - läs gärna nya numret av SVEN - tidningen för SVENskar i utlandet. Och sprid länken vidare så mycket ni vill.

10 kommentarer:

Tina sa...

Mitt i prick! Verkligen!!!

Den där rutan har med Linda i Thessalonikis blogg att göra. Så här står det exakt: Användarnamn och lösenord efterfrågas av http://dotlc.blogg.se. Platsen meddelar: ”Login Required”

Gunnar sa...

Ingabritt, redan efter ett par år i Grekland, börjar det bli lite oklart var "hemma" är. Hemlängtan kommer starkt så här års, och det är mycket nostalgi inbakat i den. Men just sammanhangen förändras. Nya nätverk växer och gamla trådar tunnas ut. Att återvända blir också att se med nya ögon hur livet förändras. Kanske är det så att vissa av oss är mer nomader än andra.

anneli sa...

"Har man en gång flyttat, förblir man en främmande."Det där stämmer väldigt bra,så känner jag!
En annan tidning för "svenskar i världen" hittar man här.
http://www.sviv.se/
Solen på första bilden ser ut som en stjärna ;-)
Ha en trevlig onsdag!

Grekland nu sa...

Tina - Ja, visst är det sanna ord! Konstigt med den där rutan, men ni får väl bara klicka bort den...
Gunnar - Jo, nog är vissa mer nomader än andra, det är riktigt. Och att se "hemma" förändras när man varit borta ett tag behöver ju inte vara negativt. Inte så dumt att se på både sammanhang och platser med nya ögon!

Monica P sa...

Kloka ord. När jag som nittonåring flyttade till "stan" för att slippa långa resor till gymnasiet,sa min far lite ledset: nu kommer du aldrig hem igen. -Men pappa, sa jag, jag kommer på fredag! -Nej, sa han, du kommer aldrig tillbaka. Och verkligen, som mina äldre syskon redan visste, var nu mitt sikte ställt utåt och besöken hos föräldrarna var bara - besök.
Men det är oundvikligt och inte alls så dåligt, om man bara har haft en bra uppväxt i en bra familj, så att det känns tryggt att tänka tillbaka.
Jag har vänner som aldrig vill prata om sin barndom...

Anonym sa...

Riktigt bra skrivet! Men kan du inte också känna lite extra längtan till ditt fosterland såhär års? Kanske är det annorlunda när barnen blir stora och flyttar ut ur huset.Men jag, efter snart 20 år i Grekland och ned relativt små barn ( 9 år och 7 år) längtar alltid hem till december månad. Psykiskt visst, till snö o mörker, förväntningar inför jul, oändliga förberedelser med julsånger och julgodis....ack du kära Svedala....Hls Camilla - Rethymnon.

Grekland nu sa...

Anneli - Ja visst stämmer det! Man förändras när man är borta så varken man själv eller andra är ju samma som "förr". Och jag läser Svivs tidning också.
Monica -Klok pappa! För så är det ju, det blir aldrig detsamma igen. Men det är ju inte nödvändigtvis dåligt, precis som du säger.
Camilla -Jovisst kan jag längta till Sverige och särskilt så här före jul! Men just i år fick jag ju min "dos" när jag var där förra veckan och fick uppleva första advent. Det är nåt visst just den här tiden.

Musikanta sa...

Jättefint citat - något att tänka på. Det är verkligen sant - jag vet eftersom jag flyttade tillbaka till min hemstad efter min skilsmässa 1970. Allt var sig likt, men ändå inte. Jag fick verkligen starta om på nytt. Men minnena i alla hörn fanns ju kvar i alla fall...
Kramar

Inget nytt under solen sa...

Så bra citat! Stämmer verkligen!

Anonym sa...

Tror många har erfarit att "inget är som förr". Man kan längta tillbaka till sin barndoms hemtrakter, men väl där är man ohjälpligt utanför, en främling som inte är delaktig i det nutida by- eller stadslivet.
Å andra sidan, hade det verkligen varit bättre att stanna kvar??
h. Inga-Britt