Sidor

fredag 11 januari 2013

Skalv, snö och dans

Det är lite skakigt här just nu. I tisdags skedde en jordbävning på 5,9 (!) utanför ön Limnos. Och i natt kom ett efterskalv på 4,5 Richter. För yngste sonen på Lesbos, i närheten av Limnos, var skalvet i tisdags det värsta han upplevt i sitt liv. Hela huset skakade, men inga skador har rapporterats. Läskigt, tycker jag.

Och på Kreta, i byarna utanför Rethymnon, har vissa skolor varit stängda hela veckan - på grund av snö! Det berättar svärsonen som jobbar som lärare i Zoniana på 630 meters höjd över havet. Så han fick en extra veckas jullov.
Själv var jag på eftermiddagsdans i onsdags som vår kör anordnade. Såna danser är en helt och hållet kvinnlig företeelse i Grekland och gissa om stämningen var på topp. Fem euro kostade biljetten och då fick man kaffe eller vin och en tallrik med hembakade pajer och kakor. Och orkestern hann knappt spela första tonen förrän damerna började dansa, och de slutade inte förrän orkestern packade ihop...På körens egen blogg finns fler bilder.

Annars funderar vi på en liten födelsedagstripp i helgen. Vi får se var vi hamnar...


5 kommentarer:

Inget nytt under solen sa...

Usch, vad obehagligt med skalven! Skönt att inga skadat sig.
Hoppas att ni får en riktigt trevlig födelsedagstripp - spännande att se var ni hamnade...
Många gratulationer! Stor kram!

Anonym sa...

Härliga bilder, man blir faktiskt danssugen! Låter ruggigt med jordbävning, hoppas det var en enstaka! Och om ni ska åka nånstans, hoppas jag ni hittar nåt ställe utan snö, eller gillar ni vinter kanske?`
h Inga-Britt

Uffe sa...

Tänk då, här skulle skolorna få ha stängt sex månader om året, om man beaktade snön!

Ingrid sa...

Även här i Florina har vi haft 5-6småskalv de senaste 6 månaderna. Så jag har känt det antingen när jag satt i soffan eller låg i sängen på natten. Så det är en konstlig känsla.
Som tur är så har det blivit lite varmare i dag med ca. 7 plusgrader. Så vi njuter! Och kan spara in ett par liter eldningsolja.
En trevlig veckohelg, önskar Ingrid.

Grekland nu sa...

Birgitta - Ja, det är mycket obehagligt med jordskalv! Tur att de inte sker så ofta där vi bor. Ni får se på bloggen om ett par dar var vi hamnar!
Inga-Britt - Ja man blir väldigt danssugen till grekisk musik! Svårt att sitta still, så visst dansade även jag. Och jag hoppas också vi slipper snö på vår lilla trip...
Uffe - Haha, ja det har du rätt i! Här är väl problemet att bilarna kör med sommardäck och att snöröjningen inte är så bra, dessutom är det backiga och kurviga vägar i bergsområdena.
Ingrid - Ska bli skönt med lite mildare väder,det håller jag med dej om. Ha det bra!