Sidor

onsdag 23 januari 2013

Vid vägrenen

Mobiltelefonen ringde och vi stannade till helt kort vid vägrenen igår när vi återvände från läkarbesöket i Thessaloniki. Jag kastade en blick åt höger - och där satt den, denna stora fina fågel. Den satt  blickstilla och såg nästan inte verklig ut. Nån duktig fågelkännare bland mina läsare kan säkert säga vad det är (nån sorts häger, kanske, är min vilda gissning...).

Läser i SvD idag om alla de greker och spanjorer som söker sej till Sverige för att hitta jobb. Antalet uppehållsrätter för greker ökade förra året med 70 procent jämfört med föregående år, dessutom är mörkertalet stort. Men tyvärr är det många som åker på vinst och förlust och då blir det sällan bra. Många får sova på madrasser i föreningslokaler, i husvagnar eller var de nu kan hitta tak över huvudet. SÅ lätt är det minsann inte att få jobb i Sverige, för att inte tala om hur besvärligt det är med bostad.

Jag får ständigt frågor från folk här i Grekland om hur det är att flytta till Sverige, men det är svårt att råda. För välutbildade ungdomar kan det nog gå bra, men när par i medelåldern utan utbildning och språkkunskaper och med halvstora barn funderar på att åka upp, ja, då brukar jag faktiskt avråda. 

5 kommentarer:

anneli sa...

Ståtlig!Ser ju nästan ut som en stork ;-) men jag är ingen fågelkännare.
Jag blir också tillfrågad ofta om jobb i Sverige,en man familjefar hjälpte vi med jobb i Sverige,men svårt är det utan språkkunnighet,utbildning,anpassning till det svenska arbetslivet.Han klarade 6 månader.Situationen är katastrofal för många nu och hos oss så har brottsligheten ökat markant senaste månaderna.

Anonym sa...

Sverige kvarstår visst som paradiset där alla blir omhändertagna? Riktigt så är det väl inte, ens om man är EU-medborgare. Kan vara nog så svårt att komma in i samhället även fast man talar landets språk. Bra att du avråder, kanske det ändå är lättare att vara fattig i sitt hemland än någonstans där man inte ens kan läsa vad som står på skyltarna. Men tragiskt är det, och ibland undrar jag hur det hade sett ut om Grekland hade stannat utanför eurosamarbetet, vilket hade varit det korrekta?
h. Inga-Britt

Musikanta sa...

Det är nog svårt för vem som helst som inte har någon utbildning att flytta till ett land där man inte förstår språket (kanske inte ens kan läsa på skyltarna).

Naturligtvis är det lättare om man är ung, då kan man kanske kan ta vilket jobb som helst tills man har lärt sig svenska. Att ryckas upp ur sin miljö och lämna familj och vänner när man är äldre är ingenting att rekommendera.
Kram

Grekland nu sa...

anneli - Ja, visst är den ståtlig! Och den såg nästan ut som om den stod stilla i luften. Tror dock inte att det är en stork, men ingen fågelkännare har hört av sej än så jag vet inte. Och jag förstår att även du får förfrågningar, men det är svårare än man tror att flytta, särskilt om man är lite äldre. Tråkigt att höra om ökad brottslighet, det börjar märkas även hos oss.
Inga-Britt - Jodå, visst framstår Sverige fortfarande som nåt sorts paradis för många greker, men som du så sant säger så tror jag det är lättare att vara fattig här där man oftast ha nån form av socialt skyddsnät.
Musikanta - Du har helt rätt, det är alltid svårt att tvingas flytta, men särskilt för de lite äldre. Och har man dessutom barn i skolåldern så blir det ännu svårare.

Uhanna sa...

Jag ska ju ta med mig Giannis och åka hem till Stockholm över våren. Då kan du få en ordentlig update om hur det är att som grek flytta till Sverige.

I övrigt: en mycket majestätisk fågel!

Johanna.