Sidor

måndag 25 februari 2013

Ovan molnen

Igår trotsade vi det dåliga vädret och åkte in i dimman. Och kom ut ovan molnen!
På kringelikrokiga vägar kom vi fram till byn Arkochori ("björnbyn" som jag brukar kalla den här på bloggen). Där fanns knappt en själ, men tavernan "Charilaos" hade förstås öppet ändå och välkomnade oss med öppna armar. Kaminen brann och katterna satt utanför fönstret och såg längtansfullt på vår mat.
Maten var mycket god och dessutom prisvärd.

Dimma hör inte till mitt favoritväder, men visst kan det vara tjusigt ändå. Stämningen i den nästan öde byn blev lite mystisk...

7 kommentarer:

Maria at inredningsvis sa...

Vilken skön blogg du har:) Undrar om du har bloglovin att följa med?

Om du gillar inredning kan du kolla in min blogg:)

Ha en kanondag

LOVE Maria från inredningsvis.se

Musikanta sa...

Kul med utflykter - vi ska åka till IKEA i morgon och äta lunch bl.a. Blir nog inte så utsökt som den mat du visar på bilden förstås. Jag brukar alltid äta sex köttbullar för 10 kr (!) men nu har de dragit in sina köttbullar p.g.a. köttskandalen - det hade kanske - o ve och fasa - tydligen kunnat smyga sig in lite hästkött i dessa.
Kramar från INgrid

Gia sa...

Så fina bilder! Det ser rofyllt ut.
Grekisk mat! Det vattnas i munnen! Det är inte ofta jag lagar det men nu blev jag sugen!

Grekland nu sa...

Maria - kul att du hittat hit, ska kika in hos dej också
Musikanta - Jaha, har denna hästköttskräck drabbat IKEA också, det visste jag inte. Då föreslår jag att du äter lax istället, det är godare än köttbullar tycker jag...
Gia - Visst vattnas det i munnen - och det var mycket vällagat också, alltihop (vi åt även kycklig).

eija sa...

Jag såg i går en intressant dokumentfilm av Dimitris Athridis om
borgmästare Yannis Boutaris i Saloniki :-)! Han har väl grundat(?) denna Arcturos björnpark eller hur? Vad månne folk tycka om honom i dag? Det var nog kul att följa hans kamp vid borgmästarvalet, en ganska originell typ!

eija sa...

Eller finns det ännu nån björnby? Jagb hittade inte mera deras netsidor??

Grekland nu sa...

Eija - Ja det stämmer att Bourtaris grundat den rörelse som heter "Arktouros", dvs en park där cirkusbjörnar och andra får ha det bra och där man även skyddar andra hotade djurarter. Denna plats ligger i byn Nymfaio (i närheten av FLorina). Den by vi besökte ligger strax utanför Naousa och jag kallar den för "björnbyn" eftersom själva namnet betyder det. Arktouros sida har adress www.arcturos.gr