Sidor

söndag 21 april 2013

Nu är våren lila


Först är våren ljusrosa här i Naousa. Det är när persikoträden blommar. Sen blir den vit, när det är dags för körsbärsträden. Och nu är våren lila!
Det här Judasträdet står längs min dagliga promenadväg. Bakom trädet skymtar en del av den oändliga makedonska slätten. Vid klart väder kan  man se ända till Thessaloniki.
Idag promenerade vi en annan väg och där växte syrener. Påskblomman framför andra här i Grekland (den heter ju Πασχαλιά, som just betyder påskblomma). Den brukar blomma när den grekiska påsken infaller, vilket oftast är i mitten av april. Men frågan är om den fortfarande blommar när årets påsk infaller så sent som den 5 maj?
Hur som helst kan jag knappt se mej mätt på den färgpalett som naturen bjuder på.

 Idag får vi besök från Sverige igen, en blixtvisit på ett dygn. Alltid lika välkommet!

6 kommentarer:

Gia sa...

Så vackert det är med vår! Det är min favoritårstid. Naturen börjar klä sig i ljuvliga färger och min frusna kropp suger åt sig av ljus och värme. Den här helgen har vi haft massor av solsken i min del av Sverige. Det finns inget bättre än att sitta ute i lä med en kopp kaffe och känna solstrålarna i ansiktet.

anneli sa...

Just nu är det som ljuvligast! Så vackert överallt!
Men känns verkligen konstigt med att fira påsk så sent och efter valborg!
Undrar hur ofta det händer?
Ha en härlig söndag!

Anonym sa...

Underbara blommor! Litet lustigt känns det att syrenen blommar hos er, den är ju vår försommarblomma, en av dom ljuvligare. Vore fint att se den först i Grekland och sen på nytt här hemma!
h. Inga-Britt

Grekland nu sa...

Gia - Härligt att våren äntligen är på väg till er frusna själar däruppe! Våren ÄR vacker...
anneli - Håller med dej, påsken infaller lite väl sent i år, tycker jag. Jag minns ett par gånger tidigare under åren jag bott här som den infallit vid samma tid, annars är det ju oftast i mitten av april.
Inga-Britt - Ja, jag vet ju att syrénen blommar ganska sent i Sverige, men som sagt, här är det en vår-och påskblomma!

Inget nytt under solen sa...

Såå underbara färger! Tänker att det också är sköna dofter!
Njut och ha det gott!

Grekland nu sa...

Birgitta - jo, nog doftar det också! Men allergin gör att jag ändå försöker hålla mej på lite avstånd.