Sidor

tisdag 18 juni 2013

En ömsint fadersskildring

En snäll väninna hade en bok med sej när hon kom från Sverige för ett tag sen, "Halva solen" av Aris Fioretos (Norstedts). Fioretos är ju en svensk författare med österrikisk mamma och grekisk pappa. Han var i Grekland i vintras för att prata om sin bok "Den siste greken" som kom ut på grekiska och då träffade jag honom, som ni kanske minns.
Men någon bok av honom har jag inte läst, förrän nu. Fioretos anses ofta som lite svår, men "Halva solen" rekommenderas varmt! Det är ett porträtt av hans far, den grekiske invandraren som flydde till Sverige redan på 50-talet och så småningom blev professor i medicin.

Vid första anblicken är det en lättläst bok i korta små prosastycken, men man upptäcker snart att den har ett djup som gör att man måste läsa om vissa stycken, eller kanske hela boken. Och helst utan att ha för bråttom (som jag gärna har när jag läser...). Ibland är texten saklig och frispråkig, ibland lyrisk och vacker. Men den är ett ärligt försök att förstå faderns historia och handlande och har hela tiden ett stråk av överseende och ömsinthet.

I boken finns också "teser om utländska fäder". Dessa läser jag med ett igenkännande leende, för även vi i vår familj har varit (och är) utländska föräldrar. Maken i Sverige när barnen var små och jag själv här i Grekland... Några exempel på teserna:
-Skratta gärna åt en utländsk far. Men bara i hans sällskap och när ingen inhemsk person är närvarande.
-För en utländsk far är barnens anpassningsförmåga en källa till både jubel och förbannelse. Varje prov därpå visar att han lyckats, varje prov därpå visar att han misslyckats.
-En utländsk far talar ofta för högt på offentliga platser. Detta blir särskilt tydligt när han skall be en tonåring son om hjälp.

Den som vill läsa vad jag skrev om Fioretos besök i Thessaloniki i vintras kan läsa här.



1 kommentar:

Monica P sa...

Det blir antagligen en hel del skrivet i fortsättningen av personer som växt upp med "utländsk" , hel eller halv, familj...tror jag i alla fall. Förhoppningsvis kommer dessa att ha övervägande positiva minnen! Vi har ju redan fått bekräftat att det är utvecklande och bra att växa upp med två eller flera språk...