Sidor

söndag 4 augusti 2013

Sommarsöndag

VARM söndag då vi vaknade tidigt. Och vad gör man då? Antingen stänger man in sej hemma hela dan, eller man åker till närmaste hav (en timmes bilfärd). Eller också åker man uppåt berget till för att få lite svalka. Vi gjorde det sistnämnda. Upp till skidanläggningen 3-5 Pigadia på 1400 meters höjd för en promenad i bokskogens skugga. (Vi hittade även yngste sonen som campar däruppe några dar).
Vi vilade för att dricka kaffe och blev nästan omringade av fjärilar. De satt överallt...
Sen råkade vi träffa goda vänner som hade tsipouro och smårätter med sej. Vi letade upp en skuggig plats och blev kvar där nästan hela dan. Spontant umgänge när det är som bäst.
Och vem har sagt att man inte får ha det bekvämt när man ska förbereda maten?? Nä, jag tänkte väl det. Alltså sitter jag nu på balkongen, med benen på en stol och famnen full av färska gröna bönor som ska rensas för att bli "fasolakia".

Det är också sommarkänsla en sommarsöndag.


3 kommentarer:

Ingrid sa...

Hade jag haft bil så hade jag nog också tagit en tur upp i bergen här omkring Florina för att få svalka. Så det får räcka med en liten cykeltur tidigt på morgnarna innan det blir för varmt och sen in i stugan.
Rensa gröna färska bönor för att sen bli "fasolakia" är inte alls dumt, och gott smakar de sen. Har redan fått mina av en släkting så nu ligger de i frysen. Det hörs kanske lite konstigt när man bor i Grekland men jag beställer faktiskt fröna via internet från Tyskland. De är världens goda!
Önskar dig en trevlig ny vecka.
Ingrid

Grekland nu sa...

Ingrid - En cykeltur låter inte heller dumt! Ha det så skönt!

Anonym sa...

Vi har också varmt för tillfället, fast inte att jämföra med er! Tur att ni har möjlighet att söka svalka! Och det verkar ha varit en väldigt trevlig söndag däruppe. Skön fortsättning på sommaren, det svalnar väl litet så småningom!
h. Inga-Britt