Sidor

måndag 14 oktober 2013

Solnedgång och matteprov

Gomorron, gomorron! Och trevlig höstvecka på er alla! Låt oss hoppas på en vecka utan skakningar, utan nya skalv på Kreta eller nån annanstans. Skalvet i lördags på 6.4 Richter utanför Chania var otäckt, tyckte dottern som kände av det rejält.

Vi är hemma igen efter en mycket trevlig astronomisk helg på Thassos. Och vad vore en astronomisk konferens utan vacker solnedgång, så i lördagskväll drack jag mitt kaffe till denna vy. Sämre kan man ha det.
Mitt emot Potos där vi bodde stack bergstoppen på munkhalvön Athos (Agio Oros) upp genom molnen. Den är på drygt 2000 meter.  Dit upp har yngste sonen klättrat en gång tillsammans med en kompis. Eftersom de inte hann ner igen samma dag, sov de däruppe under stjärnorna.
På tal om nåt HELT annat, så läser jag i Dagens Nyheter idag att svenska elever är bättre på engelska än svenska, men att de fortsätter vara ganska medelmåttiga i matte. Här i Grekland har eleverna varit ganska bra på matte genom åren, det har visat sej i olika tävlingar. Men maken är mycket kritisk till att man satsar allt mindre på naturvetenskapliga ämnen i skolan här, det är bara humaniora som gäller. Bilden visar ett matteprov i tredje klass på gymnasiet, (obs, elever på 18 år!) som maken fick in häromdagen. Han brukar nämligen säga till eleverna att åtminstone rita något om de inte kan lösa uppgifterna...


8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, vad ska man säja? Hurdana kriterier finns det för att få betyg på att man klarat gymnasiet???
Inga-Britt

Grekland nu sa...

Inga-Britt - Man skriver prov hela tiden och avslutar med nationella prov, det är en riktig pluggskola. Men jag tror nog inte eleverna får några pluspoäng för att de ritar en teckning...

anneli sa...

Vackra bilder! Skalvet på Kreta kändes även här uppe på Peloponnesos!!
Ha en trevlig vecka!

Anonym sa...

Waooo fantastiskt vackra foro <3
Håller såklart tummarna för att det inte kommer mer skalv/Kram från Hjo i Sverige!

Freedomtravel sa...

Inget fel på utsikten!

Uhanna sa...

Fantastiska bilder! Jag saknar Grekland, något extremt. Många kramar. Johanna.

Grekland nu sa...

Anneli - Tack! Ja, usch, det där skalvet var riktigt otäckt!
Fru Eriksson - Tack, snälla du! Jag håller också mina tummar, hårt...
Freedomtravel - Precis, inget fel på den alls, kunde sitta där hur länge som helst.
Uhanna - Förstår dej!! Hoppas ändå att det ska ordna sej med allt, på ett sätt som känns bra till slut, Kram!

Eva i Tyresö sa...

Ja var ska det sluta säger min make som undervisar på KTH och finner eleverna allt sämre (för varje år) i matte.....