Sidor

torsdag 19 december 2013

Det brukar bli helt OK

Julförberedelserna pågår så smått. Men utan den minsta stress. Sen vi flyttade till Grekland har ordet julstress försvunnit ur min vokabulär. Visst, det är lite extra att förbereda, lite extra matlagning och så, men den där svenska konsumtionshetsen och paniken inför en "perfekt" jul finns inte här. Det blir som det blir, och det brukar bli helt ok. Måste nog säga att jag överhuvudtaget tar saker lite mer med ro nuförtiden. Den grekiska mentaliteten, där inte allt är så in i norden planerat och punktligt, har gjort mej gott.
I morse var det noll grader och jag älskar när soluppgången lyser upp berget i mustiga färger. Men jag saknar min egen kamera som nog skulle gjort färgerna mer rättvisa,  har fortfarande inte fått tillbaka den från reparationen trots att jag rivit upp himmel och jord i affären, gång på gång. Igår sa dom att den är på väg. Det tror jag när jag ser det.
Och i söndags såg berget ut så här när vi var ute på promenad.
Igår såg jag reklam på grekisk TV för boken "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann", av Jonas Jonasson (vars farbror jag jobbat tillsammans med i Småland). Den har just översatts till grekiska. Jag är väl den enda i universum som inte läst den - men det ska jag snart åtgärda, ska låna den på e-bibblan.




4 kommentarer:

Ingrid sa...

Det är slut med julstressen hos mig, och skönt är det. Blir för det mesta inbjuden på julmiddag. För en person lönar det sig inte att laga en massa mat. Och pynta lägenheten? Kanske ett par dagar innan eller inte alls, det beror på humöret. Men en mjuk pepparkaka har jag bakat i år och min svärdotter tyckte väldigt mycket om den. Den är god med saltat smör eller någon slags ost på.
När grekerna säger att den är på väg så kan det betyda några dagar eller kanske t.o.m. en vecka eller två!
Även här i Florina har vi en fin himmel när solen går upp men kallt på nätterna. Så det är bara att sätta på kaminen eller vad man nu har. Borgmästaren har sagt att Florina ska få fjärrvärme om ett par år. Kontraktet skrives på om ett par dagar. Ja, ja, nu får man se om han får rätt. Vi har hört det många gånger så vi vill se det också.

Anonym sa...

Ja, det där med julstress är man som tur är helt befriad ifrån här. Det blir som det blir, som du så säger. Något svenskt, lite mera grekiskt och så njuter man i lugn och ro.
Jag har läst Hundraåringen och hör till dem som gillade den skarpt. Den tycker jag absolut du ska läsa.
Ha en fin helg.
Lena

Monica Pizanias sa...

Ingen stress här heller! Men det beror framför allt på att vi inte har någon som väntar sig att få klappar eller julmat eller besök. Skönt i alla händelser... Jag tyckte också om den där galna boken.

Grekland nu sa...

Ingrid - Visst är det skönt att slippa julstressen! Och att bli bjuden på mat är inte dumt alls...
Lena - Roligt att höra att de flesta svenskar här i Grekland verkar ha samma erfarenhet. Och boken ska nu lånas och läsas, som om växling till alla blodiga deckare jag läser!