Sidor

fredag 13 december 2013

Tänd dina vita ljus


Sankta Lucia, ljusklara hägring
sprid i vår vinternatt glans av din fägring.
Drömmar med vingesus under oss sia,
tänd dina vita ljus, Sankta Lucia.



Sitter och lyssnar på Luciamorgon från Olaus Petri kyrka i Örebro, som sändes i svensk TV nu på morgonen. Får gåshud av de himmelskt vackra rösterna som tolkar den underbara sångskatt som Sverige har för advents-och jultiden. Den som vill lyssna kan göra det här. Bilden är från Naousas torg. Inga Lucior, men änglar är inte så dumt det heller! Lucia och änglarna är nog släkt på nåt vis.

Min egen sång i morse när jag väckte maken med lussekatter, levande ljus och glitter i håret nådde nog inga himmelska höjder precis, men det är väl tanken som räknas, tänker jag...
Och igår kväll hade vi sedvanlig glöggfest här hemma. Ett tiotal personer kom för att smaka på "det varma vinet" och äta mina egna "γάτες της Λουτσίας" (lussekatter) och pepparkakor från danska affären Tiger. Mina grekiska väninnor älskar den här högtiden, de väntar ivrigt på en inbjudan varje år.

Gårdagens fest var bara början. Ikväll fortsätter det med luciafest hemma hos svenska L. och i morgon är det dags för svenska föreningens fest i Thessaloniki. Glad Lucia på er, alla bloggvänner!

Kom i din vita skrud, huld med din maning.
Skänk oss, du julens brud, julfröjders aning.
Drömmar med vingesus, under oss sia,
tänd dina vita ljus, Sankta Lucia.

2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det är tanken som räknas. Så tänkte jag också när jag kraxade Uffe vaken för att ta honom med till Örebro i morse. Vi såg och lyssnade vi också medan vi drack vårt morgonkaffe. Hur än det är så blir man alltid rörd av alla vackra sånger en dag som denna.
Ha en fin Luciadag!

Inget nytt under solen sa...

Vilken lycka att du kan se svensk TV, speciellt när det är bra TV, som i morse. Det var ett mycket fint ihopsatt program, tycker jag och - som sagt - underbara sångarröster!
Glad fortsättning på advents- och luciatiden. På söndag ska vi ha Luciatåg i Porsökyrkan. Det ser jag fram emot. Kram!