Sidor

söndag 5 januari 2014

Flyttfåglar

Frukost vid Vita tornet. Skulle kunna vara en bok-eller filmtitel, kanske. Men det var dagens morgontidiga upplevelse. Kaffe och rostat bröd, stillsam musik i högtalarna och utsikt över tornet. Och knappt en människa eller bil i sikte, för klockan var inte mer än strax efter åtta denna söndagsmorgon. Märklig upplevelse i en stad som aldrig sover.

Frukosten fick bli en tröst efter att de båda sönerna i ottan satts på varsitt flygplan, en österut och en norrut. Dottern får vi rå om några timmar till, sen lyfter hon söderut. Barn är som flyttfåglar, de far sin väg men kommer nästan alltid tillbaka. Sen far de igen... Och det är ju så ska det vara.

Nu ska jag vila en stund med senaste e-lånet, "Egenmäktigt förfarande" av Lena Andersson, Augustprisvinnare. Och så finns det ju flera spännande Vinter-pratare att lyssna på. Har bara lyssnat på Fredrik Lindström hittills.


5 kommentarer:

Ingegerd sa...

Det låter trevligt med frukost vid Vita Tornet. Roligt förresten att se det igen. Men jag förstår att det är delade känslor när alla reser iväg. Apropå vinterpratarna så rekommenderar jag verkligen Tomas Sjödin. Det är 90 minuter som bara flyger iväg.

Inget nytt under solen sa...

Fin bild, att "barnen är som flyttfåglar". De kommer och far.
Allt gott till er!

Grekland nu sa...

Ingegerd - Ja, det är alltid mysigt i kvarteren runt Vita tornet! Och visst ska jag lyssna på Tomas Sjödin, har hört från flera håll att han var bra. Kram!

Grekland nu sa...

Birgitta - Ja, det känns verkligen som om de är flyttfåglar, särskilt när alla far iväg flygandes...

eija sa...

Jag förstår så bra. Samma känslor hade jag senaste vecka när huset blev plötsligt alldeles tommt!
Man måste bara godkänna, att de har sina egna liv och de ska komma igen :-).
Ha en skön trettondagskväll!Jag har haft "flu" nästan två veckor, men nu vill jag gå till sauna!