Sidor

torsdag 13 mars 2014

På tredje största ön

En båt, en hamn... det måste väl vara en ö? Jodå, men inte Kreta den här gången - utan Mytilini på Lesvos (eller Lesbos som det också kallas för)! Greklands tredje största ö, efter Kreta och Euboia.
Och här bor och pluggar sen nästan fem år tillbaka yngste sonen. Så jag kampar nu ihop med honom och en studentkompis, bland böcker, affischer, prylar, kläder. Mitt i stan, med en stor terrass som har kupolen på kyrkan Therapontos som närmsta utsikt.
Direkt när jag landat i morse gick vi till mitt favoritkafé "Kipos" (trädgården) för att fika. Vi hade inte setts sen jul så vi hade mycket att prata om förstås. Och jag njuter av ett välbehövligt miljöombyte...

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Har tyvärr aldrig varit på Lesvos men har hört och sett på tv att det är en vacker ö. Så njut av ditt uppehåll tillsammans med din son. Vad pluggar han egentligen?
Och fint väder har ni väl? För här i Florina skiner solen och alla blir på bättre humör.
Önskar dig en trevlig veckohelg.

Anonym sa...

Vi har just bokat en resa till Mytilini i sommar. Jag älskar ön, för det finns så mycket att se. Inte minst den förstenade skogen i Sigri. Som alltid i Grekland finns det något spännande runt nästa hörn. Hamnade i en by där för två år sen, och jag var verkligen den enda ickegreken (förutom albanerna förstås). Jag kastades tillbaka till 50-talet.
I år vill jag besöka regionen runt Plomari, men den mesta tiden kommer att tillbringas i Molyvos.
Ha det så gott!
Lena Nikou

Grekland nu sa...

Ingrid - jodå, vädret är jättefint . Sonen pluggar sociologi och är snart klar så jag ryckte jag vill hälsa på honom här en gång till.
Lena - vad kul att du ska till Lesvos i sommar! Ja, det är en stor ö med mycket att se men man behöver nog en bil för att kunna åka runt. Molyvos är underbart vackert...