Sidor

tisdag 29 april 2014

Ett allaktivitetshus med skandinaviska vibrationer

Och så får jag bjuda er på en liten guidning av Naousas nya fina kulturcenter som invigdes i söndags! För ett par år sen låg här en fallfärdig gammal fabrik - Vetlans - där man under många år tillverkat Naousas berömda filtar. Men tack vare EU-pengar så har den nu rustats upp och blivit ett supermodernt allaktivitetshus, i europeisk stil. Ljuset, den öppna planlösningen och möblerna fick mej att känna lite skandinaviska vibrationer.
 Vi börjar väl på mitt favoritställe, biblioteket! Ett stort, väl tilltaget bibliotek med plats för mycket folk.



 Det som saknas är väl möjligen lite fler nya böcker...;) . Dessa inköp måste kommunen stå för och kommunens pengabörs skramlar tom. Men det finns en datorhörna och en barnavdelning. Och jag vet att skolor och förskolor ofta gör besök på biblioteket, det gjorde dom även på det gamla trånga bibblan.
Även kommunens kursverksamhet är inhyst i lokalerna. Här ska det bli kurser i konst, keramik, smycken, mosaik, fotografering, för både stora och små.
En föreläsningssal finns också, med plats för 150 personer. Och eftersom det ständigt pågår en massa evenemang i Naousa så ska den nog bli använd. Här ska maken ha sina astronomiföreläsningar nästa säsong.
Och utsikten går inte heller av för hackor! Hela slätten ligger här nedanför (fast i söndags var sikten måttlig...)

Allt det här ligger på två minuters gångavstånd från mej, så jag kommer nog att bli en flitg besökare där. Kanske ska jag göra slag i saken och gå på fotograferingskurs i höst??

4 kommentarer:

anitaskreta sa...

Vad trevligt det ser ur! Det verkar hända en hel del i Naussa. Hälsn Anita

Ingalill sa...

Ser helt underbart ut, eftersom jag själv jobbat på bibliotek i över 40 år så blir jag glad att se att det "finns" i en tid av kriser. Hela byggnaden verkar ju vara en underbar investering, hoppas att den blir välbesökt.

Anonym sa...

Gratulerar! Något vi verkligen saknar här. Inget bibliotek, dåligt med rymliga lokaler. Kulturen behöver plats!
Monica P

Grekland nu sa...

anitaskreta - Jodå, nog händer det saker här, alltid! Trots att stan inte är så stor så är den aktiv.
Ingalill - Håller helt med dej att det är en underbar investering! Men som alltid i Grekland när man bygger nånting nytt så gäller det sen att ha pengar till driften också...Men jag tror och hoppas att det ska fungera. I vilket fall som helst blir man glad åt ett sånt fint bibliotek!
Monica - Ett bibliotek bör finnas, även på mindre orter, men jag vet ju att det inte alltid gör det. Och under krisen har t ex Naousas två fina skolbibliotek stängts, vilket inte är klokt, tycker jag! Ge kulturen plats, det är en bra slogan!