Sidor

onsdag 23 april 2014

Soffröstning

Så var det klart. Våra röster i EU-valet är ivägskickade. I god tid fick vi våra kuvert hem i brevlådan och det är ju bara så smidigt. Om vi skulle ha varit tvungna att åka till konsulatet, passa deras öppettider osv så hade det kanske inte blivit av. Men nu satt vi hemma i soffan och röstade, lätt som en plätt.

Men veckan före EU-valet är det kommunalval här i Grekland. Det är minsann inte lika smidigt för den som inte bor i sin hemkommun. Ingen poströstning här inte, så folk åker kors och tvärs över landet för att kunna rösta från hemorten. Eftersom jag inte är grekisk medborgare får jag inte rösta i parlamentsvalen, men i de lokala valen får jag vara med. Frågan är ju bara vem man ska rösta på?? Det känns ju som om man vill rösta på någon som har något NYTT att komma med, inte samma gamla politiker som vuxit fast och möglat i maktens korridorer...Får fundera på saken i några veckor till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu SKA jag fixa det här. Problemet är att hitta några vittnen, folk har så mycket annat för sig.
Monica P

Grekland nu sa...

Monica - Har du fixat det än, tro...? Bjud ett par väninnor på kaffe, sen får de bevittna när du lägger i röstsedeln i kuvertet, det är mitt förslag!