Sidor

söndag 20 april 2014

Uppståndelsens natt

Hundratals personer trängs utanför kyrkan med tända ljus i händerna. När prästen vid midnatt förkunnar att Kristus är uppstånden utbryter ett pusskalas utan like, stans alla kyrkklockor dånar, det skjuts upp fyrverkerier och äggen tas fram ur fickan för att knäckas. Och ingen lyssnar längre på vad prästen säger.

Några går in i kyrkan för att vara med på mässan nån timme till, men de flesta går hemåt. Vi går sakta genom de mörka gränderna, försiktigt försiktigt, för att inte stearinljusen med "det heliga" ljuset ska slockna. Överallt möter vi andra människor med levande ljus i händerna och vi hälsar varann med frasen "Kristus är uppstånden".

Och hemma är bordet dukat, för nu ska den långa fastan brytas. Soppan med inälvor värms upp (fast de enda inälvor som får tillträde till min soppa är ett par bitar kycklinglever), äggen skalas och vi skålar och önskar varann god hälsa.

Hur jag sen kunde sova, efter att ha ätit så sent, är en annan fråga. Men nu är är kulmen över, nu kan vi slappna av och umgås med hemmavarande barn. Inget lamm ska grillas här idag inte, istället blir det fläskkött i ugnen med massor av färsk lök. Och vädret? Tja, igår var det 8 grader på morgonen och snö på sina håll. Det var nästan så vi blev förvirrade och började önska varann gott nytt år istället...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du beskriver det så bra. Vi håller inte så hårt på traditionerna som våra grannar, till exempel, men jag hoppas att påsken i år betyder att det blir bättre tider för Grekland.

Man får väl skilja på politisk retorik och verklig förbättring av ekonomin, lätt optimistisk är jag i alla fall, för flera ungdomar jag känner har fått jobb.-Uselt betalt, men ändå...
Monica Pizanias

Ingegerd sa...

Så fick jag min påskvandring och midnattsgudstjänst ändå. Även om det "bara" var via foton. Det är så vackert och hymnerna (en del av dem) sitter faktiskt kvar i huvudet. Färgerna och blommorna och den konstnärligt gjorda epitafen med påfåglarna är helt underbar.