Sidor

onsdag 7 maj 2014

Stolta och starka kvinnor

Skulle gått på en intressant bokpresentation i måndags, men det var så mycket folk så jag kom inte ens in i lokalen. Så jag fick nöja mej med att bara titta på boken på bokbordet.



 Boken heter "Kvinnor och dräkter i Naousa" och är skriven av en otroligt aktiv och kunnig kvinna som heter Evgenia Zaliou. Hon har under många år samlat fotografier och skrivit om hur kvinnor här i stan levde och klädde sej, till vardag och fest. Några bilder kan ni se här. Det sägs att Naousas kvinnor var starka och stolta (och många hade det gott ställt). Det tycker jag märks på både dräkter och smycken.

Annars rullar dagarna på med svensklektioner, skrivande, körövningar (varvat med läkarbesök och behandlingar). Och igår var jag barnvakt! Makens systerdotter har fått en gosig liten bebis som är drygt tre månader och igår fick jag vara barnvakt i några timmar. Jag matade, bytter blöjor och sjöng Bä bä vita lamm och Imse vimse spindel (tror nog bebisen förstår svenska...). Jättemysigt. Kände mej lite ringrostig först, men sen kom jag igång.

Och solen fortsätter att leka tittut med oss. Den tittar fram ibland, men gömmer sej lika snabbt igen. Konstig grekisk vår.

Inga kommentarer: