Sidor

lördag 7 juni 2014

Lite vatten och mycket kärlek

Det här trädet går jag förbi varje dag på väg till brödaffären. Det står mitt på trottoaren i ett gathörn. Och häromdagen var trädet plötsligt inhägnat och det fanns två små skyltar. På den ena står det: "Om ni älskar mej, så avgudar jag er!"

Och på den andra:  "För att leva behöver jag lite vatten och mycket kärlek"!

Det sägs att det är en affärsinnehavare tvärs över gatan som känner lite extra för just det här trädet och därför satte upp skyltarna (och planterade några blommor). Jag blev glad och varm om hjärtat av denna enkla ekologiska handling...
Det är pingst här i Grekland i helgen, precis som i Sverige. Och eftersom pingstafton är en av den ortodoxa kyrkans två "allhelgonadagar" så var vi (och halva stans befolkning) på kyrkogården i morse. Där pysslade folk om sina familjegravar, tände ljus och bjöd på pajer och kakor till alla som kom förbi. Och till kyrkan skänkte man runda och fint utsirade bröd. Prästerna läste böner vid nästan varje grav, böner som innehöll namnen på just den släktens alla avlidna (som han fått uppskrivna på en papperslapp). Det var lite av en folkfest, för både levande och döda.

Och idag har jag registrerat min blogg på en portal som heter Svenska resebloggar. Där kan man hitta andra som bloggar om resor eller om hur det är att bo utomlands. Och själv kanske jag får några nya läsare!

6 kommentarer:

svenska resebloggar sa...

Välkommen till Svenska Resebloggar!

Ingrid sa...

Det är minsann en affärsinnehavare som har hjärtat på rätt ställe, tycker jag. Det är de små sakerna och tankarna som gör livet positivt.

Monika M Ringborg sa...

Fantatiskt av affärsägaren.
Är glad av att ha hittat din blogg. Skall vistas i Kavallahuset en stor del av sommaren. Kommer följa din blogg, då du länkar till mycket. Första gången jag är i norra delarna så mycket är nytt.

Grekland nu sa...

Svenska resebloggar - Tack tack!
Ingrid - Håller helt med dej! En enkel liten handling som gjorde hela kvarteret lite gladare!
Monica Ringborg - Kul att du hittat min blogg! Och spännande att få bo i Kavallahuset, det är ett jättefint ställe med alldeles speciell atmosfär.

Inget nytt under solen sa...

Märkligt att pingsten firas så olika i Grekland och Sverige.
Härligt med folkfest!

Grekland nu sa...

Birgitta - Ja, det är intressant med olika traditioner. På pingstdagen sker det en mässa där alla, både präst och församling knäböjer tre gånger medan prästen (alltså liggande på knä) läser vissa texter. Men jag vet inte riktigt vad texten handlar om, det får jag nog ta reda på.