Sidor

tisdag 22 juli 2014

Hagelstorm på bröllopsdagen

Man får vara glad att det var bättre väder den 22 juli för 30 år sen! Då gifte vi oss i Panagiakyrkan här i Naousa och det var så hett att min mamma fick vifta oavbrutet med en solfjäder under hela vigseln för att jag inte skulle svimma.

Men idag, när vi firade pärlbröllop, eller vad det nu heter, så skulle jag inte velat vara brudklädd. För ett värre oväder vet jag inte om jag varit med om. Det haglade stora snöbollar som lät som pistolskott på plåttaken, det vräkte ner regn och det blåste orkan, minst.
Glaset i vår solfångare på taket gick sönder och många bilar fick märken i plåten. För att nu inte tala om persikorna på träden! De förvandlades nog till mos på direkten.
Men innan det värsta ovädret bröt ut hann vi, tillsammans med sönerna, äta på taverna uppe i bergsbyn Arkochori. Det fick bli vårt firande av att vi levt tillsammans som gifta i 30 år. För visst är det värt att fira!!

12 kommentarer:

Ingegerd sa...

Grattis till era 30 år. Underbart.
Ja det är ett märkligt väder. Här är det medelhavsvärme. I Haparanda har det varit över 30 grader idag.Det är ju ganska ovanligt i norrland. Och nästan hela Sverige för övrigt har kanonvärme. Det börjar bli jobbigt faktiskt men det kanske man inte får säga.

Ingrid sa...

Visserligen inte hagel men oj vilket spöregn med storm och det åskade som bara den. Helt otroligt. De stackars bönderna nu i Naousa som är så beroende av sina skördar.
För 8 år sedan var jag också på bröllop nämligen på min älste sons och i morgon (23 juli) för 9 år sedan var jag på min yngste sons bröllop. Så de skulle kunna fira tillsammans deras bröllopsdag. Och fint väder hade vi, som tur var.
Så jag bugar mig och gratulerar er till nästa 30 år. Duktigt gjort av er!

Grekland nu sa...

Ingegerd - Tack! Jag tycker ni ska njuta ordentligt av ert fina väder, ni får minsann nog av oväder ändå...Men visst kan det blir för mycket av den goda värmen ibland!
Ingrid - Tack! Så vi kan fira tillsammans med dina söner då! Grattis till dom också! Och som sagt, det BRUKAR ju vara fint väder i Grekland i mitten av juli...

Anonym sa...

Grattis, och så där en trettio år till blir nog bra, eller hur? Vi kan fira 46 år i november, och tänker sätta rekord, vad det nu är...ha det bra!
Monica P

Anonym sa...

Stort grattis!!! Sånt ska man stolt fira. Men vilket galet väder Grekland har. Här i Sverige har vi sol och nästan 30 grader men till helgen vänder det säger dom. Nu blir det krabbfiske och korv med bröd nere i Torekov. Barnens önskemål så klart. Ha det bra. Karro

anitaskreta sa...

Grattis! Ja, nog är det värt att fira! Märkligt väder, jag ser aldrig på nyheterna på sommaren så jag hade ingen aning om att ni hade sånt väder. Vi har bara "vanligt" väder vi. Ha det gott!

Anneli sa...

Men oj,vilken häftig bröllopsdag med sånt väder ;-)
Grattis till ert långa äktenskap!

Grekland nu sa...

Monica - Oj, 46 år!! Inte dåligt, jag tycker absolut ni ska försöka sätta rekord!!
Karro - Tycker också man ska fira såna här dagar! Låter som om ni har det bra i Sverige - så härligt!
Anita - Haha, skönt med "vanligt" väder!
Anneli - Tack!

Inget nytt under solen sa...

Absolut värt att fira! Många gratulationer till er båda!
Vilket väder! Och vi som har en sådan enorm värme...!
Kram!

Grekland nu sa...

Birgitta - Tack! Ja, ibland kan vädret vara uppochnervända världen!

Anonym sa...

Hej!
Grattis till 30 år men vilket väder ni fick?
Vi har haft sommar sen 14 Juni och sen i Måndags 20 kanske total värme ute i Stockholms skärgård +20 på morgonen på verandan men senare på dagen +35 vi ligger i vattnet.
Tack för en intressant och upplysande blogg!
Hälsningar Birgitta S

Grekland nu sa...

Birgitta S - Ja, oj vilket fint väder ni verkar ha haft! Passa på att njuta! Här hos oss har det som sagt gått lite fram och tillbaka den här sommaren, men om man bortser från såna här hagelskurar så är det ändå fullt tillräckligt varmt...