Sidor

tisdag 1 juli 2014

Soldyrkare längs vägen

När vi var i Drama i helgen körde vi förbi oändliga fält med stora gula soldyrkare. Solrosor som på förmiddagen var vända mot öster och den uppstigande solen - men när vi passerade på eftermiddagen och solen var som hetast hade de klokt nog vänt ryggen mot solen...

Solrosfrön äter man ju mer än gärna i Grekland, men mest görs det nog solrosolja av skörden - och i förlängningen även biodisel. I vilket fall som helst är solrosorna en imponerande syn.
Stranden Prevelis på södra Kreta förra sommaren
Idag läste jag i SvD vart svenskarna (på tal om soldyrkare...) helst reser på charterresa. I topp ligger Antalya i Turkiet och på andra plats Mallorca. Kreta ligger på tredje plats, följt av Rhodos (där jag faktiskt inte varit). Och just nu, när jag skriver detta, sitter äldste sonen på flyget. Han lämnar regnet i Sverige för semester hos syrran på Kreta...

2 kommentarer:

Monika Ringborg sa...

Kreta är fint tycker jag. Var där för första gången i september. Kan rekommendera för den som inte varit där, Agia Marina, lugnt område och fin strand. Om man bara vill ta det lugnt, sola och slappa är det rätta stället. Gemytligt. Rodos betyder något speciellt för mig - det var dit jag reste första gången till Grekland. Allt startade där, trots att det tog många år innan jag återvände. Jag gillar bäst Rodos stad. Kultur och bad och annat. :-)

Solrosor är fina och ett helt fält. Fantastiskt! Jag vårdade en solros som barn en hel sommar.

Grekland nu sa...

Monica - Kreta gillar jag också, och det är en så pass stor ö att var och en kan hitta sin favoritplats. Hoppas jag kan få tillfälle att åka till Rhodos också nån gång.