Sidor

fredag 12 september 2014

För Sverige i Grekland

Igår fick vi i Svenskgrekiska föreningen i norra Grekland besök av Sveriges ambassadör i Aten. Det är mycket sällsynt att en ambassadör hör av sej för att få träffa oss, så vi såg fram emot detta med stort intresse.
Ambassadören heter sen ett år tillbaka Charlotte Wrangberg och hon hade ett digert program (hon besökte bl a konsulatet, Thessalonikis borgmästare, regionchef, svenska företag och Svenska huset i Kavalla), men hon lyckades ändå frigöra 45 minuter av programmet för att få träffa oss i styrelsen.(Foto; Dimitris Papamitsos, Svenska ambassadens hemsida),
Foto. Sara Ingman/ imagebank,sweden
Hon frågade oss om föreningens inriktning och verksamhet och om vår kontakt med konsulatet. Då kunde vi påpeka att vi tycker att öppettider och telefontider på Thessalonikis konsulat är för snålt tilltagna. Ambassadören betonade också att ambassaden i Aten kan ställa upp med viss form av stöd om vi ordnar evenemang som främjar Sverige i Grekland. Vi enades till sist om att vi alla gemensamt, men på var sitt sätt, jobbar med varumärket Sverige för ögonen.

Sedan Charlotte Wrangberg tillträdde har ambassadens information utåt förbättrats enormt. Hon har sett till att ordna en snygg hemsida som ständigt uppdateras och ambassaden har också en sida på facebook (Embassy of Sweden in Athens) och på Twitter. Jag rekommenderar er som bor i Grekland att följa dessa sidor för att få nyttig information!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Inga-Britt!
Vet inte om du har lust men skandinaver på Kreta/Rethymno brukar ha en helt inofficiell lunch på onsdagar på en taverna här i Rethymno när de inte har möte som är första onsdagen i varje månad. Ibland kommer många och ibland nästan ingen. Nästa lunch är den 17:e 12.00. Jag funderar på att gå dit. Den 18-19:e är vi några som ska hyra bil annars är jag i stan de andra dagarna. Du kan nå mig på min mailadress lenamarie1@gmail.com eller telefon./ Lena

Grekland nu sa...

Lena - Jaha, kul att veta att skandinaverna träffas! Den 17:e är min resdag, så då kan jag tyvärr inte. Enda dagen som vi ev skulle kunna ses för en kopp kaffe på stan är lördag förmiddag! Om jag ser att det funkar så ringer eller skriver jag!