Sidor

torsdag 4 september 2014

Palermo ligger i... Thessaloniki

Det blev en tur till favoritstorstaden i min närhet idag, Till Thessaloniki, med andra ord. Solen sken, det var 26 sköna grader och det kryllade av folk överallt. Ösregnet kom inte förrän exakt i den stund då bussen körde in i Naousa igen på eftermiddan, suck...
 Men då hade jag redan druckit kaffe med en väninna, ätit lunch tillsammans med några föreningsmedlemmar och fått en välbehövlig shiatsumassage på spända muskelknutor. OCH upptäckt ett nytt café, som heter Palermo. Hade aldrig hittat dit om inte någon visat vägen, för det finns knappt någon skylt alls på gatan.



Det ligger på första våningen på Aristotelous nr 8. Och redan i trappan upp blir man storögd - av dörrarna och taket.
Inne i caféet har ägaren samlat en massa gamla saker. Kameror, skrivmaskiner, räkneapparater osv. Allt i en gammal salig stil som passar den anrika gamla byggnaden. Hit går jag gärna igen!
Det blev inget handlande den här gången - förutom den här gula saken. Tjoho, jag är lika glad som en dagisunge för mitt gula bananfodral, nu ska det bli utflykt av utan att få väskan full av bananmos! Har inte sett såna här någonstans i Grekland tidigare, men idag hittade jag det i den danska affären Tiger. Det behövs nog praktiska skandinaver för att komma på en sån sak.

2 kommentarer:

Marcus sa...

Suck!
Var som bekant i Saloniki i våras och får längtan dit igen när jag kan ta på känslan av att sätta mig ner och slappna av med en kopp koffeinfritt kaffe. Det är ju en omöjlighet i Sverige då folk bara stirrar på mig när jag ber om koffeinfritt.

Vi söker arbete med ljus och lykta men det verkar helt omöjligt att få något i Grekland. Det kan jag förvisso förstå. Hörde dock på radion igår att ekonomin sakta men säkert börja vända igen och mäklarna har äntligen fått något att göra.

Här i Sverige är det bara en jakt på status, pengar och lyx. Hos dig verkar det vara lite mer avslappnat trots den dåliga ekonomin.

Dottern som är 25% grek har i varje fall bestämt att det är dem delar av kroppen som kan förknippas med känslor som är grekiska. Dem mer funktionella bitarna är svenska. Det kanske är mer sant än vad hon kan tro.

Grekland nu sa...

Marcus - Förstår att det är svårt att hitta något arbete, det är tyvärr sådan situationen är. Men kanske man kan hoppas att det vänder snart? Jag håller med dej om att livet är mer avslappnat här, i alla fall är det så för oss, och det uppskattar jag mycket.