Sidor

fredag 31 oktober 2014

Tänd ett ljus och låt det brinna

Nix, det blir inga halloweenbilder på min blogg. Jag har aldrig firat Halloween, varken i Sverige eller här i Grekland. När vi flyttade från Sverige för 20 år sen var det ingen stor grej där, inte ens på barnens dagis. Och här i Grekland har jag bara sett reklam för nåt enstaka kafé som ordnar lite spökstäming de här dagarna, inget mer.
Däremot tycker jag mycket om Allhelgonahelgens tradition att tända ljus på kyrkogården. Och som alltid går tankarna till familjemedlemmar och vänner som lämnat oss och på vars gravar det nu lyser ljus, trots att jag själv inte kan vara där. Här i Grekland firas Alla Helgons dag på andra tidpunkter under året och med andra traditioner. Men oljelyktorna på de grekiska gravarna lyser dag och natt, året om.

"Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna,
det är mörkt nu, men det blir ljusare igen.
Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på.
Tänd ett ljus för jordens barn."
(Lasse Lindbom, Niklas Strömstedt)

Inga kommentarer: