Sidor

tisdag 30 december 2014

Hej mitt grekiska vinterland!

 Idag föll första snön nere i stan. Bilden är från taket mitt emot oss som på bara någon timme bytte färg från brunt till vitt. Inga stora mängder än, men uppe på skidanläggningen gnuggar man händerna över rejäla snömängder. I morgon blir det nyårsfirande där uppe med en perfekt vinterstämning.
Och för någon dag sen såg berget ut så här. Vackert är det med snö, men usch så halt och besvärligt. Och kallt, flera minusgrader. Nä, nu räcker det för min del...

Annars bakas det pajer i varje hem nu. För i morgon är det dags att se vem som haft tur under det gågna året och vem som blir det lycklige under 2015. Dottern och jag ska göra en köttfärs-och purjolökspaj med mynt i, är det tänkt. Undrar om den kan ge oss tur? Vi skulle behöva en del av den varan just nu.

Gott nytt år på er alla!!

9 kommentarer:

Inget nytt under solen sa...

I går hade vi minus 26 grader, nu ikväll är det plus 2 grader! Och blankis! Livsfarligt!
Vi önskar att ni får den tur ni behöver!
Gott slut på året och ett riktigt gott nytt år för hela familjen! Kram!

Anonym sa...

Hoppas att det blir några plus grader snart. Tack och lov har det vänt här från minus 16 till plus 5.Kram från oss alla! Angeliki, Christos o lille Giorgos

Ingrid sa...

Usch ja, vintern har kommit på riktigt med snö och halka och då särskilt på trottoarerna. Det är bättre att gå på gatan. Här i Florina har vi ungefär minus 15 grader på natten och på dagen "lite varmare".
Det är faktiskt första gången jag hör (eller läser) att man bakar pajer på nyårsdagen. Här bakas det en kaka med apelsinsmak och där läggs myntet i. Varje region har sin sed, ser jag.
Jag personligen har slutat att fira nyår, det är en dag som alla andra. Tiden kan ju inte stanna så någon gång måste vi få ett nytt år. Och jag tror att 2015 blir ett tufft år för Grekland.
Huvudsaken man har hälsan och kan njuta av små överraskningar över huvud taget. Så jag önskar dig och din familj det allra bästa för 2015.

Anonym sa...

Gott Nytt År! Och som man säger här, hälsan framför allt...det kan vi nog alla hålla med om.Inget annat känns viktigt. Jag ser ingen snö, utanför mitt fönster blommar grannens bougainvillea, en orange mager sak, och så ser jag tre katter på ett platt tak och några nya blad på fikonträdet. I går tog jag in en kvist med mandelträdsblommor!

Så där ja, nu ser jag också Grizoulis, vår gamla tandlösa, enögda snälla hankatt, han sitter på fönsterbrädan och vill in.

Monica P

Anonym sa...

Ja. tur behöver vi alla nu, men svårt att tro på för egen del. Hoppas ert kommande år blir bra, trots turbulensen i Grekland, som blivit värre nu igen! Jag har länge trott att det varit bättre om Eu låtit bli att pumpa in miljarder i landet, inget har blivit bättre och krisen hade kanske blivit ännu värre utan pengar, men möjligen kortare. Nu ser man inget slut. Gott Nytt År önskar jag er i alla fall! H. Inga-Britt

Anonym sa...

Vackra bilder! Man sammankopplar normalt inte Grekland med snö.
GOTT NYTT ÅR! BLWYDDYN NEWYDD DDA! önskar Lena från Wales

Anonym sa...

Nu har vi precis kommit tillbaka efter semester hos dig och norra delen av landet. Då vi reste med hela stora grekiska släkten förstod jag att det inte fanns tid till att kontaka dig och träffas. När vi kom till Naousa åkte vi till Agios Nikolaos och åt lunch. Jättefint område och säkert ännu finare under våren och sommaren. I söndags var det mest bara grått och kallt men jättekul att besökt din by och även Edessa och Vergina. Vi hade en fin semester och kommer gärna tillbaka. Nu är vi hemma i ett regnigt Chania. GOtt nytt år med hälsa och kärlek till dig och din familj. Kram Karro

Grekland nu sa...

Birgitta - ja ibland är vädret lite upp och ner. Att vi i Grekland har kallare än er i Norrbotten hör ju inte till vanligheterna precis,ä
Angeliki - här är fortfarande mycket kallt, brrrr. Kram och gott nytt år till reallöner!
Ingrid - intressant att ni inte bakar pajer i Flotina! Kanske är det bars en lokal tradition hos oss då? Och jag håller med dej, hälsan är viktigast av all!,
Monica - åh, jag skulle mycket hellre se bouganvilla utanför fönstret än isiga gator!
IngBritt - nog blir det turbulens igen, alltid, tröttsamt är vad det är.
Lena - nej, de flesta tror vi bara har värme, men då har de inte varit i norra Grekland på vintern! Önskar det ett gott och bra år på alla sätt!
Karro - vad kul att mi har varit här i våra trakter! Men jag skrattar lite när du kallar Naousa för "by", en by med 23 000 invånare ...fast i jämförelse med Chania så det ju förstås det.. Önskar dej och familjen ett riktigt gott nytt år!

Anonym sa...

Nu skrattar jag med!! Men det kändes som en by och sen såg jag säkert inte hela STADEN där vi körde för atg komma fram till lunchstället. Ha det bra. Hls från Chania med 9 grader ochspöregn de senaste 4 dagarna