Sidor

lördag 13 december 2014

Naousa i juledräkt

God och glad Lucia på er alla! Denna ljusets vackra högtid som kommer när vi som mest behöver den, när mörkret är som mest kompakt. Och jodå, visst lussade jag för maken tidigt i morse som jag brukar, med glitter i håret, ljus och pepparkakor och något som skulle föreställa sång...
Och vår lilla stad har nu klätt sej i juledräkt. Torget är pyntat med granar bakom den lilla fontänen.

I parken har "tomtens by" just slagit upp sina portar
 Här finns stånd med olika lokala produkter, men också en hel del karuseller och sånt som barn tycker är kul (och som grekerna gärna förknippar med jul av nån anledning). En liten skridskobana finns också.
Det lyser varmt och inbjudande i många fönster. Så nu är det väl bara snön som fattas för att allt ska bli perfekt (fast den får gärna hålla sej däruppe i bergen för min del...).  Och idag har också skinkan lagts i saltvatten för att rimmas, även det hör till traditionen på luciadagen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint! Visst behövs det lite fint pynt så här års, mörkret kan vara väl så tryckande. Vi bor utanför stan och nattetid finns det bara enstaka ljuspunkter. Om det är molnfritt ser vi förståss millioners millioner med stjärnor! - Jag tror att vi vill ha ljus alltsedan vi bodde i grottor...
Monica P

Grekland nu sa...

Monica- jag tror som du att människan alltid sökt sig till ljuset. Och att man också sen tidernas begynnelse tittat upp på stjärnhimlen. Där hos dej skulle maken trivas!

Unknown sa...

Väldigt vackert och mysigt!

Grekland nu sa...

Magnus - Ja, det är verkligen mysigt när stan är julpyntad!