Sidor

lördag 14 januari 2012

Litochoro, vid Olympens fot

Hemma igen efter födelsedagsutflykten, nöjd och belåten. Det är alltid välgörande med nya vyer och intryck - gillar stort!

Målet för resan var alltså den lilla stan Litochoro som ligger precis vid Olympens fot. Man åker stora riksvägen från Thessaloniki mot Aten och ca 20 km efter Katerini svänger man av till höger och åker uppåt höjderna i några kilometer. Vi hade inte bokat något utan åkte dit på vinst och förlust.

När vi hittade hotellet Villa Pantheon, med stans bästa utsikt ner mot havet och över ravinen Enipea, var saken klar. Här ville vi bo. Hotellet är den vita byggnaden i förgrunden. (Som vanligt går bilderna att klicka större).

Rummet var stort och fint och hade en enorm balkong, för 50 euro. Till att börja med var vi nog de enda gästerna, men framåt kvällen kom det några till. Det är ju ingen högsäsong nu precis.

Det första vi gjorde var att ta en promenad längs ravinen Enipeas. Solen sken men det bet i kinderna. De riktigt höga snöklädda topparna, på ca 3000 meters höjd (Greklands högsta), skymtar i bakgrunden.

Här går man bekvämt ett par kilometer på en stenbelagd gångväg. Den som vill klättra som en stenget får välja andra stigar.

Resten av dagen strosade vi omkring i stan, åt god mat och tog det allmänt lugnt.

Idag lördag vaknade vi till - lätt snöstorm! Det blåste nordanvind och yrde snöflingor i luften. Kanske var det gudarna på Olympen som ville sätta sej i respekt...

Med sommardäck på bilen så vågade vi inte åka så långa sträckor uppåt berget, men vi åkte i alla fall till ett bergskapell som hette Agios Ioannis (Johannes).

Där fanns fortfarande färska blommor runt ikonen av Johannes döparen, eftersom hans namnsdag firades för bara några dar sen den 7 januari.

Dagens nysnö blandade sej med snön som fallit tidigare.

Enorma träd omgav kapellet. Men man undrar ju hur länge de ska stå kvar, så som de lutar?

Vi lämnade Litochoro och åkte vidare till Dion. Där finns en stor arkeologisk utgrävning, museum och antika teatrar eftersom Dion var en viktig plats under antiken. Andra gånger jag varit där har man nästan fått solsting. Idag var det mössa och vantar som gällde och snön hade övergått till duggregn. Så det var ingen trängsel precis, utan vi fick ha alla stenar för oss själva...

Och den antika huvudgatan var helt öde.

Små statyer står kvar här och där. Annars finns de flesta fynd på själva museet.

Min favorit är den här lilla figuren. Visst ser han både gullig och småbusig ut?

Sen åkte vi vidare till Makrygialos för att äta lunch. Tavernan låg precis vid stranden. När vi satt där och åt såg vi en kvinna ta sej ett dopp som om ingenting hänt, brrr.

Och vi åt fisk, förstås. Fantastiskt god grillad strömming! Tror det var första gången i Grekland som jag fått strömmingen serverad så här, rensad och platt, ungefär som i Sverige. Till det rödbetssallad, en enorm grönsallad med rucola och valnötter och grillad fårost.

Därefter åkte vi raka vägen till Naousa. Vi kom hem i lagom tid för middagsluren...

Inget nytt under solen sa...

Å, vilken fantastisk utflykt! Vilka vyer! Så mycket intressant. Förstår att det blev en fin födelsedag!
Kram!

Äventyret framtiden sa...

Wow, det finns inte ord för hur härligt allt detta ser ut!
Lyckostar!

Karin

Mini sa...

Fantastiskt! Vilken härlig tur. Nu längtar jag till Grekland!

Ha det gott!

Filakia Mini

Ingrid sa...

Lyckönskningar efteråt på din födelsedag. Mycket fina bilder från er tur. Här i Florina har vi "bara" 18 minusgrader på natten. Föll pladask på trottoaren och bröt vänstra armen. Så är det att bo i Florina, men skönt på somrarna. Så nu kan det inte bli någon barnpassning på många veckor. Ha det så bra, önskar Ingrid.

Grekland nu sa...

Birgitta - Ja, det blev en fin födelsedag och ingen otursdag alls! Vi älskar ju bergsmiljöer och där fick man det i stora mått.Kram!
Pettas - Haha, ja visst är vi lyckostar som har så nära till höga fjäll, det tycker jag också!
Mini - Hoppas det inte dröjer så länge innan ni kan komma hit!
Ingrid - Men snälla du, så tråkigt! Ja, snö och is har sina faror. Tänk ändå att ni har SÅ kallt, här går det bara ner ett par grader under noll, och vi bor ju inte så långt från varann. Περαστικά!!

anneli sa...

Så underbart härligt!!Fina vyer!Så mysig utflykt ni hade!
Strömmingen med tillbehör ser såååå god ut!
Ha en bra söndag på tulpanens dag!

Eva sa...

Vilken underbar resa! Tack för alla vackra bilder. Det blev väl en härlig födelsedag. Kram

Vilka mäktiga landskap! Men sommardäck, uff, känns farligt för en halkrädd. I varje fall en utflykt värd att minnas, både hotell och lunch verkar toppen!
H. Inga-Britt

Grekland nu sa...

Anneli -Tulpanens dag, det visste jag inte att det var! Men några tulpaner såg vi definitivt inte till i Litochoro...Och strömmingen smakade riktigt svenskt, tyckte jag!
Eva - ja, det blev en härlig och minnesrik födelsedag! En sån upplevelse kändes bättre än någon annan present.
Inga-Britt - jo, även jag har blivit väldigt halkrädd eftersom däcken inte är de bästa. Och några snökedjor har vi inte heller (fast det behövdes inte den här gången). Har vant mej av vid att köra i snö och halka, tror jag. Och hotellet kan jag verkligen rekommendera, det var rent och fräscht överallt och trevlig personal.

Fantastiska vyer! Väldigt fint.

Vilken härlig födelsedagstripp! Grattis i efterskott. :-)

Marlene sa...

Haha... smålog när jag såg sista bilden och tänkte.. men hallå, det där ser ju ut som svensk strömming :)

Visst är det nåt speciellt med Olympos, vår första semester ved Neos Poros facinerades jag över hur molnen allt cirkulerade runt toppen på berget trots en alldeles i övrigt blå himmel... känns verkligen som Gudarna fortfarande har sin plats där. Har du ännu inte klättrat uppåt? Vi tog oss lika långt upp som toppen på kebenekajse... skulle gärna göra om det

Grekland nu sa...

Anonym och Wienerbrodslandet - Tack! Ja, det var en härlig tripp, jag hoppas vi snart kan åka till nåt annat ställe!
Marlene - Vi har ju också tillbringat många somrar i Neoi Poroi och sett molnen över Olympos. Håller med dej, de där gudarna har nog inte lämnat platsen helt...Vi har åkt uppåt med bil tidigare men inte så väldigt högt, absolut inte så högt som 2000 meter i alla fall!