Sidor

måndag 17 november 2014

Medelhavsinstituten är räddade!

Idag kom beskedet: regeringen ändrar sej och Medelhavsinstituten i Aten, Rom och Istanbul blir kvar! Läs pressmeddelandet från regeringskansliet här. Så skönt att en stark opinion faktiskt kan påverka och få en regering att ändra sitt beslut. Det är demokrati när det är som bäst.
Annars var vi igår och hälsade på yngste sonen på militäranläggningen i ett regnigt och dimmigt Grevena. Det var besökstid några timmar på förmiddagen och där kom mammor, pappor, farmödrar, mostrar, kusiner, flickvänner i långa rader - och alla bar på stora fat med hemlagad mat, pajer, kakor till de stackars pojkarna...haha, vilken syn... Min minsting hade bara bett om lite vitkålssallad och en bit spenatpaj, så det fick han förstås, men annars tyckte han att militärmaten var helt ok, det går ingen nöd på dem alls.
Och sen satt alla mödrar och sydde på ett sånt här märke på militärjackan, så efter matorgierna så förvandlades mässen till en systuga.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Grevena! Min mammas födelsestad. I somras tog jag mina föräldras urnor från Sverige och la ner dem i familjegraven som finns i Grevena. Vad jag saknar mina föräldrar.

Anonym sa...

Kul! 1967 när vi kom till Grekland för att träffa släkten hade min mans yngre bror just klarat sina första 40 dagar i lumpen (en svår prövningstid förr i världen, kanske mindre hemsk nu?) och vi for till Haidari med en kasse full av mat. Vi hade svårt att känna igen honom snaggad och i militära kläder- han som var klädsnobb med långt hår...
Monica P

Grekland nu sa...

Anonym - Så fint att du kunde ta med dej urnorna tillbaka till Grevena! Det är en fin liten stad i ett fantastiskt bergsområde.
Monica - Haha, ja de är fortfarande rakade och nästan oigenkännliga...men den första "prövningstiden" är nu bara 20 dagar och de får även under den en ledig dag, så allting har blivit betydligt lättare. Som tur är!

Anonym sa...

Bra att instituten är räddade! Vet så lite om lumpen i Grekland. Obligatorisk? Hur lång tid? Har jag kanske missat något du skrivit om!?

Grekland nu sa...

lenaiwales - Lumpen i Grekland är obligatorisk, tyvärr, men som tur är så har man minskat tiden till nio månader (förr var den över två år!). Så de allra flesta gör den utan att knota, för det är bara nåt som måste göras.